شاید در گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشیم، سایت ها و سرویس های خاص و فراوانی نیز حول این محور در گستره وب شکل گرفته اند که معمولا تحت عناوینی چون انجام بهینه سازی صفحات وب، آموزش SEO (مخفف Search Engine Optimization)، افزایش رتبه سایت در گوگل، جلب بازدیدکننده و… فعالیت می کنند، اینکه الکسا چیست و به چه منظوری ایجاد شده، چگونه آمار و تعداد بازدیدهای یک سایت را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان برای مدیران وب و افرادی که عمدتا قصد فعالیت های تبلیغاتی دارند اهمیت دارد، مطلبی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
تاریخچه شرکت الکسا
سرویسی که ما امروز به اسم الکسا میشناسیم توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه میشود. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب تشکیل شد.
آمازون شرکت الکسا اینترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و طبیعتاً سرویس الکسا را در اختیار داشته است.
خدمات وبسایت الکسا
وبسایتهای برتر:
در این رتبهبندی ملاک ترافیک و آمار بازدید وبسایت است که برای نمایش این آمار از ۳ نوع فیلتر استفاده شده است: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص
مشخصات وبسایت (Site Info):
الکسا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به یک وبسایت را دارا میباشد.
واتز هات (What’s Hot):
در این قسمت صفحات معروف اینترنت نمایش داده میشود که در هر ۱۰ دقیقه دوبار به روز میشود.
نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):
نوارابزار الکسا تمامی امکانات این وبسایت را اختیار شما قرار میدهد.
برای دارندگان وبسایت (For Site Owners):
در این قسمت صاحبان وبسایتها میتوانند دادههای وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. مهمترین قسمت این وبگاه رتبه بندی وبگاهها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین کننده است.
تقلب در رتبه الکسا
باتوجه به اینکه بسیاری از مدیران سایتها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ کننده استفاده میکنند،چندین سال است که روشهایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است، یکی از این روش ها پاپآپ است که هرچند از رتبه سایت مبدأ میکاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود میبخشد.که این مسئله باعث شده است امروزه رتبه الکسا اهمیتش کمتر شود.
در واقع باید همواره به موارد دیگری جز رتبهی الکسا نیز مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد. روشهایی مانند ارسال بازدید نیز در ایران مرسوم شده است که پنلی به کاربران داده می شود و به آنها بابت مشاهده سایت ها پول پرداخت می شود و این روش نیز به صورت کاذب و تقلبی رتبه سایت ها کاهش می دهد.
رتبه الکسا چقدر اهمیت دارد؟
واقعیت این است که آمار این سرویس الزاما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدی مبتنی بر محاسباتی احتمالی و فرضی است.
به هر حال این رتبهبندی از عواملی است که شما را برای برنامه ریزیهای پیش روی خود میتواند کمک کند. بارها پیش میآید که سایت در یک مدت کوتاه در الکسا رشد میکند که با بررسی موارد مختلف شما میتوانید نیازهای کاربران خود را درک کنید.
گاهی میتوانید رقیبان خود را در الکسا مورد بررسی قرار دهید و با اطلاعاتی که الکسا در اختیار شما قرار میدهد میتوانید به رشد کسب و کار اینترنتی خود کمک کنید.
شاید در گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشیم، سایت ها و سرویس های خاص و فراوانی نیز حول این محور در گستره وب شکل گرفته اند که معمولا تحت عناوینی چون انجام بهینه سازی صفحات وب، آموزش SEO (مخفف Search Engine Optimization)، افزایش رتبه سایت در گوگل، جلب بازدیدکننده و… فعالیت می کنند، اینکه الکسا چیست و به چه منظوری ایجاد شده، چگونه آمار و تعداد بازدیدهای یک سایت را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان برای مدیران وب و افرادی که عمدتا قصد فعالیت های تبلیغاتی دارند اهمیت دارد، مطلبی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
تاریخچه شرکت الکسا
سرویسی که ما امروز به اسم الکسا میشناسیم توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه میشود. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب تشکیل شد.
آمازون شرکت الکسا اینترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و طبیعتاً سرویس الکسا را در اختیار داشته است.
خدمات وبسایت الکسا
در این رتبهبندی ملاک ترافیک و آمار بازدید وبسایت است که برای نمایش این آمار از ۳ نوع فیلتر استفاده شده است: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص
الکسا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به یک وبسایت را دارا میباشد.
در این قسمت صفحات معروف اینترنت نمایش داده میشود که در هر ۱۰ دقیقه دوبار به روز میشود.
نوارابزار الکسا تمامی امکانات این وبسایت را اختیار شما قرار میدهد.
در این قسمت صاحبان وبسایتها میتوانند دادههای وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. مهمترین قسمت این وبگاه رتبه بندی وبگاهها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین کننده است.
تقلب در رتبه الکسا
باتوجه به اینکه بسیاری از مدیران سایتها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ کننده استفاده میکنند،چندین سال است که روشهایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است، یکی از این روش ها پاپآپ است که هرچند از رتبه سایت مبدأ میکاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود میبخشد.که این مسئله باعث شده است امروزه رتبه الکسا اهمیتش کمتر شود.
در واقع باید همواره به موارد دیگری جز رتبهی الکسا نیز مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد. روشهایی مانند ارسال بازدید نیز در ایران مرسوم شده است که پنلی به کاربران داده می شود و به آنها بابت مشاهده سایت ها پول پرداخت می شود و این روش نیز به صورت کاذب و تقلبی رتبه سایت ها کاهش می دهد.
رتبه الکسا چقدر اهمیت دارد؟
واقعیت این است که آمار این سرویس الزاما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدی مبتنی بر محاسباتی احتمالی و فرضی است.
به هر حال این رتبهبندی از عواملی است که شما را برای برنامه ریزیهای پیش روی خود میتواند کمک کند. بارها پیش میآید که سایت در یک مدت کوتاه در الکسا رشد میکند که با بررسی موارد مختلف شما میتوانید نیازهای کاربران خود را درک کنید.
گاهی میتوانید رقیبان خود را در الکسا مورد بررسی قرار دهید و با اطلاعاتی که الکسا در اختیار شما قرار میدهد میتوانید به رشد کسب و کار اینترنتی خود کمک کنید.